Družstvá v mediálnom priestore. Mohli by sa stať obrancami pravdy?

5. mája 2022, Tradičné družstvo, Nezaradené

Málokto vie, že družstvá pôsobia aj v mediálnej oblasti. Napríklad v oblasti vydávania kníh a periodík, až po rozhlasové a televízne vysielanie. Vo svete sú známe aj tlačiarenské družstvá, ale aj také, ktoré publikujú software a programujú. V poslednej dobe rastie ich záujem o pôsobenie aj v informačných a komunikačných technológiách. 

Ako už veľmi dobre vieme, v družstve je riadenie a kontrola v rukách všetkých členov. Dôležité rozhodnutia sa robia spoločne a zodpovednosť za ne je teda na pleciach všetkých. Aj preto sa o družstvách zvykne hovoriť aj ako o “malej škole demokracie”.

Je legitímne si práve v dnešnej dobe klásť otázky, či poskytnutie vlastníctva a kontroly viacerým ľuďom môže byť riešením pred koncentráciou moci v rukách jednotlivcov, alebo niekoľkých investorov. Existuje vzťah medzi vlastníctvom a slobodou tlače, zodpovednosťou za odovzdávanie informácií? Môže takáto forma vlastníctva zaručiť nezávislosť, slobodu prejavu a vyváženú moc voči veľkým externým investorom v mediálnych spoločnostiach? Všetci sa môžeme zamyslieť a odpovedať si.

Ako príklad si môžeme v našom blogu predstaviť belgické družstvo Médor. Toto družstvo vydáva štvrťročne investigatívny a spravodajský magazín. Je jedinečný svojho druhu. Model družstva sa tu využíva ako nástroj v službách potrieb novinárov a nezávislej tlače. Prvýkrát magazín vyšiel v roku 2015 a už získal množstvo ocenení za kvalitu svojho obsahu a ekonomický a sociálny model. 

Ako teda vznikol Médor? Na začiatku bola samozrejme nespokojnosť. Nespokojnosť akým spôsobom belgické média informovali o dôležitých témach. Zdôraznili sa tri hlavné problémy: peniaze, čas a sloboda prejavu. (Pozn.: V tom čase sa v niektorých mediálnych spoločnostiach isté problémy nedali riešiť. Ak sa verejná osoba ocitla v predstavenstve spoločnosti, nebolo možné o nej kriticky písať. Médor sa napríklad nebál písať o belgickom politikovi, ktorý bol obvinený za spreneveru. Ako prvý o ňom kriticky napísal v čase, keď ostatné spravodajstvá mlčali).

Namiesto toho, aby sa novinári sťažovali že nemôžu písať, spojili sa a založili družstvo. Spolu 19 zakladateľov, medzi ktorými boli reportéri, grafici aj fotografi sa rozhodli začať s vlastnou publikáciou. Zakladatelia prijímajú stanoviská k budúcim stratégiám Médoru a členská schôdza, ktorá je najvyšším orgánom družstva  (tvorí ju 950 členov) je tu nato, aby potvrdila ich návrhy, kládla otázky a podnietila ďalšie úvahy. V redakčnom tíme je okolo desať novinárov, ktorí sú zakladajúcimi členmi. Piati redaktori striedajú redakciu každého vydania časopisu, aby sa podelili o pracovné zaťaženie a zabezpečili, že časopis bude každý rok pokrývať rôzne témy. Toto je model, ktorý si vymysleli, keďže sa im veľmi nepáčila tradičná postava šéfredaktora. 

Médor dnes čelí ďalším výzvam a chce sa ďalej úspešne rozvíjať a zodpovedne ľuďom prinášať informácie. Má už 2 600 predplatiteľov magazínu a predáva ďalších 7 000 kópií každého čísla v 700 kníhkupectvách, družstevných predajniach, trhoch, kultúrnych centrách a divadlách po celom Belgicku. Vyvíja tiež nové online kanály na získavanie spätnej väzby a zdrojov nápadov na príbehy od členov.

Naše Tradičné družstvo sa venuje budovaniu pasívnych príjmov tzv.družstevných dôchodkov pre svojich členov. Taktiež si každý mesiac vydávame naše vlastné online Družstevné noviny, kde sa venujeme životu v družstve, ale aj vo svete. Aj takouto formou chceme šíriť myšlienky družstevníctva okolo seba. Minulý mesiac sme vydali jubilejné 100. vydanie. Náš cieľ nie je informovať celý svet, stačia nám naši členovia a záujemcovia o členstvo v družstve, ktorých by sme radi do družstva prijali, až kým nás bude spolu 3 000. Noviny prichádzajú do e-mailových schránok našich lojálnych členov a čítajú ich aj rodinní príslušníci, zamestnanci družstva, ale aj obchodní partneri. Tiež v nich máme vlastný priestor na reklamu pre našich obchodných partnerov, ktorí sú zároveň aj členmi družstva. Vzájomne sa tak podporujeme a naši členovia, ktorí majú vlastné podnikania, môžu v našich novinách propagovať svoje produkty a služby. Ak chcete vedieť čomu sa venujeme, spoznajte nás bližšie napríklad vo videu TU. Môžete si prečítať aj ďalšie naše blogy, v ktorých sa venujeme družstevníctvu a družstvám.

Členovia Tradičného družstva 

Zdroj o rôznych družstvách v mediálnej oblasti: https://www.cicopa.coop/newsletters/work-together/